vrijdag 21 december 2012

Almere, Schoolherinneringen van Frits Huis

Een jonge Frits Huis 1959 klas3


De schoolherinneringen van Frits Huis.
Bezochte scholen

 Hillegomschool, AMSTERDAM 1956 - 1962

In het begin gedroeg ik mij ietwat onaangepast, maar juffrouw Van der Sluis was ervaren genoeg om daar vlot een eind aan te maken.
Ik herinner mij dat er een wereld voor mij openging toen ik eenmaal begrijpend kon lezen.
En natuurlijk herinner ik mij vooral de klasgenootjes met wie ik zes jaar op die school zat. Ik zag op de lijst van 'inloggers' de namen van Peter Bijster, Michiel Huisman en Hans Smit. Die hebben alledrie bij mij in de klas gezeten. Peter woonde in de Heemstedestraat vlak naast mij. Volgens mij had hij een modelspoorbaan. Ik schat in dat hij iets in de techniek is gaan doen.

Hillegomschool Amsterdam


Michiel Huisman woonde eveneens in de Heemstedestraat, maar dan aan de overkant. Daar woonde ook Dick Colijn. Michiel was wat dromerig, maar scherp van verstand. Ik ben heel nieuwsgierig wat hij is gaan doen.
Met Hans Smit heb ik gehandbald bij Blauw Wit. Een aantal jaren geleden heb ik hem ontmoet tijdens een reünie van de Hillegomschool.
Zelf ben ik journalist geworden. Dat zat er toen al een beetje in. Peter Bijster schreef trouwens ook prima opstellen, die van tijd tot tijd werden voorgelezen.
Ik heb nog een klassefoto waarop ook Donata Hubeek staat. Een lief meisje, dat in een oudejaarsnacht overleed. Bartha Elferink en ik gingen onder leiding van juffrouw Van der Sluis en meester Frenkel, namens de klas, naar de uitvaart op Driehuis Westerveld. Ik zal het nooit vergeten.

Gemeentelijke school voor Havo, AMSTERDAM 1963 - 1969

Havo Zocherstraat
Meneer De Jong van Duits zei ooit: "Dit is een 3-jarige HBS met zesjarige cursus." Hij rookte Roxy, droeg zijn gouden horloge met gouden band rechts, net als zijn trouwring. Hij was overigens getrouwd met een oud-leerlinge.
Kijk de carrières op deze site er maar op na: de Zocherstraat was een vergaarbak van her en der mislukte middelbare scholieren. Maar wat een sfeer!
 
Ik heb de woorden van meneer De Jong iets te letterlijk opgevat en ook al scoorde ik wel eens bij "een vraag voor de betere stand" die bij een goed antwoord zomaar een 10 kon opleveren, toch leek het er op dat ik zonder diploma het Vondelpark zou moeten verlaten.
 

 In 1967 mocht ik het, na veel soebatten van mijn vader, voorwaardelijk proberen in klas 3F van de toen tot het vierde leerjaar gevorderde HAVO. Waarom weet ik niet, maar opeens zag ik het licht. Met Kerst mocht ik naar de vierde en in 1969 ben ik geslaagd.
 
Ik denk met het allergrootste plezier terug aan mijn tijd op de 3-jarige HBS en de HAVO Zocherstraat. In bijdragen van anderen kwam ik namen als die van Inez van Eijk (zij brak al een lans voor Reve toen hij elders nog verboden was), Hein (van) Slingerland, Agnes Loman en Jan Kuit tegen. Ook las ik dat de bijnaam van de school 'kermis Oornick' zou zijn geweest. Volgens mij was het 'circus Oornick'.
Jurriaan Frenkel Frank vraagt zich af wie die pittige lerares Engels ook alweer was. Zij heette juffrouw De Jong. Ik kan nog wel uren doorgaan. Hoe is het mogelijk dat een mens zoveel van zijn schooltijd onthoudt. Geloof het of niet, maar ik weet zelfs nog wie Jurriaan Frenkel Frank was en die zat een paar klassen lager.
Iemand vroeg zich af wie die leuke leraar Frans was. Waarschijnlijk was het de eeuwig jonge, blonde Dick Gevers.
Schrijven was tot voor kort mijn vak. Eigenlijk zou ik wel eens wat verhaaltjes uit de oude HAVO-doos willen opschrijven. Maar ja, voor wie dan? 

Bron: schoolbank 
Voor mij Frits. Doe het voor mij :-)

========================================
klasgenoot Gerard Grootes
Jouw naam is Frits Huis en ik heb 6 jaar met je in dezelfde klas gezeten op de Hillegomschool.

We zijn met z'n tweeën naar de 1e OHS op het Raamplein gegaan én we hebben een paar jaar in het zelfde team gehandbald.

Als voorbereiding op de OHS hebben we nog meester Frenkel bij hem thuis bezocht.

Je naam ben ik nooit vergeten,óók omdat je af en toe in het nieuws bent/was als wethouder van Almere.

Pakweg 35 jaar geleden ben ik je voor het laatst tegengekomen in de Zeilstraat in Amsterdam : je was toen net journalist bij de Telegraaf geworden.

Ik wens je het beste,

Gerard Grootes 

bron: http://arena.almere-city.nl/


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen